Главная » Статьи » Уроки музыки

Конспект уроку музичного мистецтва для 5 класу на тему: "Пісня живе серед нас".
Розробка відкритого уроку
по музичному мистецтву
5 клас
І семестр

Тема:
«Пісня живе серед нас»

Тема: Пісня живе серед нас.

Мета: Ознайомити учнів з особливостями українських народних побутових пісень, розглянути розмаїття народних побутових пісень, ознайомитися з жанром варіації на прикладі творів композитора Людвіга ван Бетховена.
Розвивати вміння учнів виконувати народні пісні, розрізняти на слух засоби музичної виразності та впізнавати зміну основної теми у варіаціях, вміння надавати характеристику засобам виразності побутових пісень, порівнювати вокальні та інструментальні твори, що написані на основі народних.
Виховувати інтерес до української народної пісні та класичних творів, що написані на основі народних пісень.

Тип уроку: формування вмінь та навичок учнів.

Обладнання: дошка, фортепіано, музичний центр, телевізор, DVD-плеєр, флешка, малюнки дітей, наочність, ребуси, пазли, розрізане доміно, портрет композитора Людвіга ван Бетховена, Миколи Лисенка, ноутбук, проектор, екран, презентація до уроку.

Основні поняття для засвоєння: побутові пісні та їхнє розмаїття, особливості виконання та тематика, варіації.

Твори які вивчаються на уроці:
 Слухання:
- УНП «Їхав козак за Дунай» у виконанні хорової капели (а капела) та народного оркестру.
- Людвіг ван Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за Дунай».
- Обробка пісні для голосу в супроводі фортепіано, скрипки та віолончелі.
 Розучування: УНП «Їхав козак за Дунай».
 Виконання: УНП «Вийшли в поле косарі». «Щедрик». Веснянка «Прийди, прийди, весно красна». «Ой на Івана та й на Купала». «Танцювала риба з раком». Колискова «Котику сіренький». УНП «Грицю, Грицю до роботи». «Місяць на небі». «Козацькому роду нема переводу».

Хід уроку:

Вхід під музику УНП «Їхав козак за Дунай».

1. Організаційний момент.

2. Музичне привітання:

Добрий день вам, добрий день
В світі музики, фантазії, пісень!
Добрим будь, щирим будь!
І з мистецтвом у дивну путь!

Учні (хором): Ми вам раді, любі гості,
І вітаєм щиро вас.
Всіх запрошуєм ласкаво
На урок у 5 клас!

3. Мотивація учбової діяльності учнів. Повідомлення теми та мети уроку.

Учитель: Тема сьогодні в нас чудова,
Дуже пісенна та кольорова.
Дружно всі хором її називаймо
І в експедицію швидко рушаймо:

Учні: «Пісня живе серед нас».

Девіз уроку (учениця): Щоб урок пройшов чудово
Треба нам усім разом
Девіз сказати чітко й мовно:
Всі: Співати, слухати, шукати,
Розкрити всі свої таланти.

Пісне велична, здіймися на крилах,
Злети аж до ясних зірок!

Учитель: Епіграфом нашого уроку я пропоную слова відомого письменника й режисера Олександра Довженка:

«Українська пісня – це бездонна душа українського народу».
Олександр Довженко

«В українців пісні не творяться, а самі ростуть, як квіти на лугах, і така їх кількість, якою жоден інший народ не може похвалитися».
Бродзінський – польський письменник

Учитель: Століттями складалися пісні -
Пісні народні - жартівливі і серйозні,
Вони єднали в мирі й на війні,
Звучали на весіллі і в поході.

Згадаємо ж давайте у цю мить,
Що українці - це народ співучий -
Ніщо не може нашу пісню зупинить,
Наповним піснею наш край квітучий!

4. Актуалізація опорних знань (фронтальне опитування).

Учитель: Погляньте, будь ласка, на народно - обрядовий календар і нагадайте мені які види обрядових пісень зимового, весняного, літнього та осіннього циклів вам відомі?

Учитель: Пригадаємо з вами щедрівку, яка є свого роду візиткою нашого українського народу – «Щедрик» Миколи Леонтовича.

Ну а для того, щоб зустріти весну заспіваємо чудову веснянку «Прийди, прийди, весно красна».

Влітку дівчатка полюбляли водити хороводи на свято Івана Купала. Давайте подивимося як це було.
Виконується пісня «Ой на Івана, та й на Купала».

Учитель: Обрядова пісня тісно пов’язана з працею людини, родинним побутом та народним календарем. Які пісні є яскравим свідченням того, що я сказала? (Жниварські)
Ребус
Ж А В Н И С І Ь К Р

Інсценізація та спів жнивної пісні «Вийшли в поле косарі» (у супроводі фортепіано, бубна та маракасів).

Учитель: Любі діти, ось і залишилася позаду одна із наших цінних знахідок фольклорної експедиції «Календарно-обрядові пісні».
А попереду на нас чекає чимало нових знахідок. Тож не будемо зволікати і помандруємо далі на пошуки нового та невідомого…

Учитель: А зараз погляньте на дошку і за допомогою добірки малюнків, скажіть мені, будь ласка, про який твір йде мова?

Хор оркестр соліст концертна зала = КАНТАТА

Учитель: Любі діти, за допомогою листа, який надійшов нам сьогодні на урок ми спробуємо з вами пригадати ім’я та прізвище композитора, який подарував нам цей чудовий твір – КАНТАТУ.

Музикознавець (учениця): Він є засновником української класичної музики, композитор, піаніст, диригент, педагог, збирач українського фольклору й автор чудових обробок народної музики для голосу й фортепіано та хору. Хто здогадався про кого йде мова?
(Микола Віталійович Лисенко).

Учитель: Діти, ви чудово впоралися з цим завданням тому я хочу вас за це нагородити.

5. Новий матеріал для засвоєння. Вивчення нової теми.

Учитель: Не будемо гаяти часу і дізнаємося про історію виникнення народних пісень, які й досі співають в українських родинах. Тож продовжимо нашу фольклорну експедицію. (Сценка «Легенда про пісню»).

Вчитель: Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу. Угорці - любов до господарювання. Німці – дисципліну й порядок. Діти Росії – владність, діти Польщі – здатність до торгівлі. Італійці одержали хист до музики. Обдарувавши всіх, підвівся Господь бог зі святого трону і раптом побачив у куточку маленьку дівчинку. Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена синьою стрічкою, а на голові багряний вінок із червоної калини. (Виходить дівчина одягнена в український костюм).
- Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.
- Я – українка. А плачу, бо стогне моя Україна від пролитої крові та пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються над вдовами та сиротами, у своїй хаті немає правди й волі.
- Чого ж ти не підійшла до мене? Усі таланти я роздав. Як же зарадити твоєму горю?
Дівчинка хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її:
- Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.
Узяла дівчина дарунок і міцно притиснула його до серця. Уклонилася низенько Всевишньому із ясним обличчям і вірою понесла пісню в народ.

Українка співає ліричну пісню «Місяць на небі».

Учитель: Дійсно пісня стала скарбом нашого народу. Українці співали в будень і в свято, в рідному домі і на чужині, виливали свою радість і тугу. Пісні про родинне життя і побут, прагнення народу до волі та пошуки кращої долі становлять окремий пласт народної творчості і називаються побутовими. Ці пісні є досить
різноманітні за тематикою, сюжетами й мотивами. Розглянемо їх.

Козацькі пісні пов’язані з історією виникненням козацтва. В них оспівуються козацькі походи, туга за рідними і батьківщиною, сутички з ворогами й нелегка доля в полоні.
Кріпацькі пісні зображають тяжке підневільне життя селян.
Ліричні пісні розповідають про кохання, біль розлуки, щастя материнства й горе сирітства, сімейну злагоду й незгоду.
У жартівливих піснях особисті почуття, сімейні проблеми або життєві історії змальовуються з доброзичливим гумором.
Колискові пісні передають прагнення матері бачити свою дитину здоровою й щасливою , розумною, доброю і працьовитою.
Дитячі пісні – це різноманітні забавлянки, заклички, дражнили, лічилки тощо.

Гра «Знайди зайве» (Математичні).

Учитель: Зараз, я пропоную вам прослухати українські народні пісні та поміркувати до якого різновиду побутових пісень вони належать? Але спочатку за допомогою гри «Пісенні стрілки» ми дізнаємося назви цих пісень.

«Грицю, Грицю…- …-з раком».

«Танцювала риба…- …- до роботи».

Діти виконують жартівливу пісню «Грицю, Грицю до роботи».
Діти виконують дитячу пісню «Танцювала риба з раком».

Учитель: Дуже часто українські народні пісні виконувалися а капела. А що значить спів а капела? (Без музичного супроводу).

Дівчинка виконує колискову пісню «Котику сіренький» (а капела).

Учитель: Діти, а хто це до нас завітав?

Зустріч з українськими козаками.
Козаки: -Добрий день! Завітали ми сюди для того, щоб разом із вами заспівати гарну козацьку пісню.
-Ви не заперечуєте, любі друзі?
Учитель: - А що ж це за пісня така гарна?
Козак 1: - О, колись давно були такі добрі та дужі люди, які називалися козаками.
Козак 2: -Любили вони волю та добрі вчинки.
Козак 3: -А ще любили співати веселі пісні.
Козак 4: - Мріяли, щоб нащадки були схожі на них!
Козак 5: - Такі сильні, винахідливі та співучі.
Козак 6: -Ось ми і вирішили проспівати вам гарну, веселу пісню.
Учитель: -Так що ж це за пісня така гарна і весела?
Козак 7: Ви всі її добре знаєте. А назву пісні ви дізнаєтеся склавши розрізане доміно. «Козацькому роду… - … нема переводу».
Учитель: Діти, ви знову добре впоралися із завданням тому давайте разом з нашими козаками заспіваємо цю пісню.

6. Розучування нової УНП «Їхав козак за Дунай».
Учитель: Діти, у мене для вас є незвичайний подарунок. (Вішаю на дошку малюнок до пісні). Як ви думаєте, що це?
Так – це пісня. Її вам передав козак Харківського полку Семен Климовський. І ця пісня про козака.

Прослухайте її і скажіть які засоби виразності використав композитор для зображення козака та його дівчини?

(Темп, мелодія, динаміка, лад, ритм, регістр, гармонія, тембр). Оберіть правильну відповідь.
Учитель виконує пісню. Учні характеризують її за допомогою схеми-таблиці на дошці.
Етапи розучування пісні:
 Знайомство зі змістом пісні.
 Усвідомлення змісту і характеру пісні.
 Вияснення характеру мелодії та її руху, ритмічних особливостей.
 Розучування пісні по фразах.
Вчитель: Мелодію куплету ми вивчимо на слух. Послухайте і визначте кількість фраз та їх подібність.
Учитель виконує мелодію, аналізує повторність та подібність фраз. У процесі розучування звертається увага на чистоту відтворення кожної фрази (кульмінація, розвиток).
Вчитель: А зараз об’єднаємо у виконання перший куплет і приспів під супровід: фортепіано, бубон, маракаси, художнє виконання (фонограма).

7. Музичне сприймання:
 УНП «Їхав козак за Дунай» у виконанні хорової капели (а капела) та народного оркестру.
 Людвіг ван Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за Дунай».
Вчитель: Доля пісні, яку ми з вами тільки що розучили має цікаву майже трьохсотлітню історію. Українці співали її ще в середині 18 століття. Пройшло вже багато часу, а ця пісня й досі популярна не тільки у нас на Україні але й далеко за її межами.

У Петербурзькій публічній бібліотеці зберігається реліквія – зошит видатного німецького композитора Людвіга ван Бетховена. В цьому зошиті власною рукою Бетховен зробив запис шести пісень. Мелодія однієї з тих пісень мотив УНП «Їхав козак за Дунай».

Як же українська пісня потрапила в поле зору німецького композитора?
У 1792 році Людвіг ван Бетховен мешкав у Відні, там він познайомився з сином українського гетьмана Кирила Розумовського з Андрієм Розумовським, послом Росії у Відні. У особняку, в якому мешкав Андрій Розумовський, влаштовувались музичні вечори. Незмінним успіхом користалася саме українська музика у виконанні українських співаків та бандуристів. Частим гостем на цих вечорах був Людвіг ван Бетховен. Ні для кого не було таємницею, що Бетховену дуже подобалася українська пісня своєю мелодичністю.
Давайте прослухаємо німецький варіант пісні «Їхав козак за Дунай».
В обробках Бетховена мало відхилень від українського оригіналу, композитор з пошаною поставився до музичного першотвору. Нахил до маршовості української пісні він певною мірою уповільнив, наблизив до любовно-ніжної музики, додав від себе короткий вступ і епілог.
Так народна пісня поєднала народну творчість і професійну музику.
Згадаємо ж давайте у цю мить,
Що українці — це народ співучий —
Ніщо не може нашу пісню зупинить,
Наповним піснею наш край квітучий!

Учитель: Любі діти, настав час для слухання .

 УНП «Їхав козак за Дунай» у виконанні хорової капели (а капела) та народного оркестру.
 Людвіг ван Бетховен. Варіації на тему «Їхав козак за Дунай».
8. Виконання творчого завдання.
Доберіть до кожної запропонованої ілюстрації або репродукції картини побутову пісню, яка зможе озвучувати їх. Показ репродукцій картин, на яких зображено сюжет відомих українських побутових пісень.

9. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

 Пригадайте, які пісні називаються побутовими. Які їхні різновиди ви запам’ятали?
 Які побутові пісні ви знаєте?
 Для яких музичних інструментів композитор Людвіг ван Бетховен написав варіації на тему української народної пісні «Їхав козак за Дунай»?
 Що таке капела? Розкажіть про її склад.
10. Творче домашнє завдання:

Учитель: – Ось і уроку кінець!
Хто працював, той молодець!
Що сподобалось вам,
Поділіться вдома.
Що сумним було,
Пожалійтесь вдома.
Всі дружні й активні
Були увесь час
Хороші оцінки чекають
І завтра на вас.
- А чому завтра?
- Тому що домашнє завдання
Ось таке…

Для допитливих — виконання музичного проекту.

Проект «Пісні моєї родини».

Мета: Організація фольклорної експедиції, збір колекції народних українських пісень родини у сімейний музичний альбом.
Очікуваний результат: альбом пісень з ілюстраціями та фотографіями.

План створення:
1) Візьміть диктофон та запишіть найулюбленіші побутові пісні, які співають члени вашої сім’ї.
2) Зробіть власноруч альбом та оформіть титульний аркуш з написом «Пісні моєї родини».
3) Запишіть з диктофона тексти пісень на окремому аркуші.
4) Розташуйте на цій сторінці свої малюнки до пісні. Додайте фотографію виконавця.
5) Розфарбуйте свій альбом в одному стилі.
6) Зробіть орнамент кожного аркуша.

Корисна порада-деталь: за бажанням, кожну сторінку альбому можуть прикрасити цікаві деталі: бантики, тасьма або наклейки, календарики чи візитки — все, що допоможе розкрити таланти виконавця пісні. їх найкраще прикріпити за допомогою клею ПВА. Або розмістить на сторінках маленькі нотки чи музичні знаки, картинки, реклами із популярних місць відпочинку родини, які ви намалюєте або знайдете в журналах. Альбом повинен бути найкращим!

Вчитель: Спасибі всім, хто працював
Пісні співав, чудово грав,
І тим, хто в гості завітав.
Зараз пролунав дзвінок,
Наш закінчився урок.
Хай вам сонечко сміється,
Хай земля співає
І ніколи пісня вас не покидає!

Вихід з класу під українську народну пісню «Їхав козак за Дунай».

До побачення, любі діти!
Категория: Уроки музыки | Добавил: гов24101947 (28.02.2016) | Автор: оксана E
Просмотров: 3738 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]