Главная » Статьи » Украинский язык и литература |
Зразок короткого лінгвістичного аналізу тексту
Для використання на уроках розвитку зв’язного мовлення в 9 класі. Відпустіть смуток! Такі схожі, але такі різні поняття «смуток», «печаль», «туга» ... Об'єднує їх стан душевної гіркоти, відрізняє інтенсивність і тривалість. Ці почуття «люблять», коли їх відпускають, інакше на віки оселяються в серцях, перетворюючи життя в скарбничку зневіри, розтрощення й образ. Ловлення душі було присутнє в кожному її слові і дії. Не рятувала навіть адекватна цифра в паспорті. «Сумна доля, - зітхала вона. - Нічого не вийде, ніхто не зустрінеться ». Але камінь в нирках так не думав. Він радісно просувався до виходу і готував для Неї тимчасову переоцінку цінностей. Нестерпний біль охопив тіло, остуда нагадала про зиму. Страшний біль - повернути б п'ять хвилин назад. Стаціонар. Нічого не болить - момент щастя. Набридло радіти. Про що б посумувати? Багато хто так і живе. «Шукаю привід поплакатися, але не знаходжу. Що само по собі вже привід » (Фредерік Бегбедер). Зразок короткого лінгвістичного аналізу тексту. Текст побудований від третьої особи. За функціонально - змістовними особливостями - це міркування (з елементами розповіді). За стильовими і жанровими характеристиками - це текст художнього стилю, есе. Текст подано в друкованій формі у вигляді монологу. Категорія адресантно представлена автором - оповідачем, а адресатно - текстовим читачем. Аналізований художній текст складається з мікротекстів, які сприяють побудові міркування: теза, доказ (у вигляді оповідання), висновок. Назва тексту вказує на тему тексту, є образним знаком, містить спонукання. Єдність теми - міркування про поняття «смуток», «печаль», «туга» - досягається шляхом приведення прикладів і аргументів, рухом тексту від відомого до невідомого, вживанням ключових слів (туга, смуток, печаль). Єдності теми сприяють ключові слова: смуток, печаль, туга, щастя; контекстні синоніми до ключових слів: скарбничка зневіри, розтрощення і образ. Структурно-граматична цілісність в тексті виражена узгодженням граматичних форм і зв'язків: порядок слів, спосіб дієслів тощо. Категорія зв'язності в тексті представлена граматично, семантично. Граматична зв'язність виражається займенниками (вона, її, він, їх), неповними усіченими реченнями, реченнями з прямою мовою. Обрана змістовна зв'язність тексту забезпечується системою образів (смуток, туга, печаль). Основними мовними засобами образної зв'язності в тексті є епітет, метафора, уособлення, іронія, риторичне питання; використання цитати для доказу основної думки. Текст інтегрований мовними одиницями різних систем. Три крапки допомагають автору передати міркування читачеві. Звуковий малюнок тесту відрізняється легкістю, співзвучністю і милозвучністю, які досягнуті чергуванням голосних і приголосних звуків. Синтаксична палітра тексту характеризується вживанням оповідних за метою висловлювання речень та питань (риторичне питання). За інтонацією – неокличні речення. Автор створює твердження теми засобами, які вважає потрібними, беручи до уваги особисті психологічні переконання, вживає при цьому як головний аргумент приклад з життя. Всі вжиті мовні одиниці є доцільними і сприяють розкриттю теми та утвердженню ідеї тексту. | |
Просмотров: 3325 | |
Всего комментариев: 0 | |